fbpx

אתר הבית של חולי CML

פגישה מס' 122- אפריל 2014

ב"ה                                                            ב'  בניסן,  תשע"ד

                                                                 2 לאפריל,  2014

 

פגישת קבוצה למידע ותמיכה עצמית לחולי CML

פגישה מספר 122, אפריל 2014

 

קבוצת המידע והתמיכה הארצית לחולי CML  (לוקימיה מילואידית כרונית), נפגשת אחת לחודש, בדרך כלל בכל יום רביעי הראשון בחודש בשעות 16.00-18.00 בבית החולים לניאדו בנתניה. לעיתים יש שינויים בימי הפגישה ואלו מפורסמים בחלון החדשות באתר האינטרנט של העמותה,  www.cml.org.il.

להלן פרטים על המפגשים הקרובים שלנו: בחודש מאי יהיה שינוי עקב יום העצמאות, והמפגש יתקיים ביום שלישי (לא יום רביעי), בשבוע השני של מאי. המפגש הבא יערך ביום שלישי 13.5.2014 בשעה 16.00-18.00בבית החולים לניאדו בנתניה. אורח המפגש יהיה טל אליאס שירצה על CML בראי הרפואה הסינית. טל הוא מטפל ומרצה לרפואה סינית כעשור שנים ומטפל במגוון רחב של חולים אונקולוגים תוך כדי שילוב כלים מגוונים מתחום הרפואה הסינית שמותאמים לכל מטופל על פי מצבו. במסגרת ההרצאה טל יציג את עולם הרפואה הסינית וכיצד היא מתייחסת למחלת ה-CML. טל יציג שיטות טיפול של הרפואה הסינית לחולי CML וכמובן גם לתופעות הלוואי שלה.

המפגש האחרון הוקדש לנושא תזונה בריאה ונכונה הן לאנשים בכלל ולחולי סרטן בפרט. את ההרצאה העבירה ניצה שלוסברג שהיא דיאטנית קלינית שעובדת עם חולי סרטן. ניצה היא גם המנהלת של תוכנית הדיאטנית שמלווים חולי CML שמטופלים בטסיגנה, במימון חברת נוברטיס. ניצה סיפרה שיש כבר יותר מ- 60 חולים שנמצאים בתוכנית ושביעות הרצון שלהם מהליווי הצמוד של הדיאטנית , מאד גבוהה. כל החולים שמטופלים בטסיגנה ועדיין לא הצטרפו לתוכנית, מוזמנים להתקשר לחברת- קר פור לייף בטל'- 1-700-70-25-40.

ההרצאה של ניצה הייתה מאד מעניינת עם המון טיפים ועצות. אין באפשרותי לסכם את כל החומר, אבל אני מצרף את המצגת לסיכום זה במייל, והמצגת גם תועלה לאתר.

כשבוחנים את השינויים שעברה התזונה לאורך ההיסטוריה האנושית אפשר לראות כי מתקופת הצייד דרך התקופה החקלאית ועד למהפכה התעשייתית שבה אנו חיים היום, עלו רמות השומנים שבמזון שאנו צורכים ובייחוד שומן הטרנס. לעומת זאת כמות ורמת הויטמינים ובראשם ויטמין Cו-E ירדו מאד.

אחד הנושאים החשובים בתזונה בריאה הוא איזון רמת הסוכר בגוף. עושים זאת על ידי צריכה של פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך כמו תמציות סוכר טבעיות, דגני בוקר מלאים, עדשים, שעועית בטטות וכדומה, והימנעות מצריכת פחמימות עם מדד גליקמי גבוה כמו סוכר לבן או חום, דבש, קמח לבן, אורז לבן, פסטות , תפוחי אדמה וכדומה.

בכל מקרה תמיד רצוי לאכול מזון מהמקור ולא מזון מעובד. במחקרים נמצא קשר ישיר בין התזונה המערבית הלקויה שכוללת מזון משומר, מרוסס, מהונדס, עתיר מלח וניטרטים, לבין תחלואה גבוהה כמו סכרת, לחץ דם גבוה, שבץ, וגם סוגי סרטן רבים. מעניין שבמחקר גדול לא נמצא קשר ישיר בין תזונה מערבית ולויקמיות. לעומת זאת התפריט הים תיכוני הרבה יותר מאוזן ובריא כי הוא עשיר בפירות וירקות, קטניות ודגנים מלאים, שמן בריא כמו שמן זית, יחסית מעט בשר אדום, וכמות מתונה של יין בעיקר אדום. במחקרים הוכח יחס ישיר בין התזונה הים תיכונית הבריאה לשיפור באיכות החיים ורמת התחלואה.

בין המזונות המומלצים לבריאות טובה אפשר למצוא: פירות כמו פירות יער, תות שדה, ענבים ופומלה. (חולי סכרת צריכים להיזהר ולאכול רק לפי הוראות רופא). ירקות כמו ברוקולי, כרוב, תרד, דלעת ועלים ירוקים. חלבונים בריאים מדגי ים הכוללים אומגה 3, ומביצים. דגנים כמו קינואה, אורז מלא, כוסמת ושיבולת שועל. קטניות כמו שעועית, עדשים ירוקות וכתומות, סויה, אגוזי מלך ושקדים. שתייה בעיקר תה ירוק, מיץ אוכמניות ויין אדום יבש. מאד מומלץ שימוש בשמן זית מכתית מעולה שנמצא קשר ישיר הפוך בינו לכמה סוגי סרטן והוא בעל השפעה ישירה על מערכת כלי הדם והלב. מומלץ גם להוסיף למרקים ויוגורטים פשתן טחון. שיקים ומיצים טבעיים של פירות וירקות הם דרך מצוינת לקבל ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים בייחוד מגזר, סלק, תפוחי עץ, סלרי ומלפפונים.

ניצה גם התייחסה לשימוש בתוספי מזון שצריך להתאים באופן אישי ומקצועי בדומה לתרופות. תוספי מזון שיכולים לעזור במניעת סרטן כוללים: נוגדי דלקת כורכמין, אומגה 3, סידן, מגנזיום, פרוביוטיקה, Q10ועוד.

בנוסף חשוב לאמץ אורח חיים בריא שכולל בנוסף לתזונה גם פעילות גופנית סדירה, מעורבות ופעילות גופנית וחיזוק הנפש והגוף. מחקרים הראו כי הרבה יותר קשה להתמיד בשינוי מאשר לעשות אותו, ויש להיעזר באנשי מקצוע ותוכניות תומכות. המחקרים גם הראו שמטופלים בעלי ידע אודות מחלתם הינם פעילים ומעורבים יותר בטיפול העצמי, חווים פחות סיבוכים ושיפור גדול יותר במצבם הבריאותי.

לסיכום:

  • המלצותתזונתיותפרטניותחייבותלהיות מותאמותלמטופלולמצבוהרפואיהספציפי
  • רצוילהימנעממזוןמתועשעשירבמלח, צבעימאכל
  • להשתדללצרוךמזונותבעליערךתזונתיגבוה
  • ישלהשתדללאמץהרגליםבריאיםככלהאפשר
  • מומלץלשלבאתעקרונותהדיאטההיםתיכוניתלשיפוראיכותהחייםוהבריאות
  • לשקולנטילתתוספיתזונהאךורקבייעוץאנשימקצוערופאיםאודיאטניות
  • לבצעפעילותגופניתסדירהבהתאםליכולת
  • רצוילהסתייעבאנשימקצועלשמראתההרגליםלאורךזמן

ומשפט חכם לסיום: להיות מאושר אינו מחייב שהכול יהיה מושלם, מספיק שאתה מחליט לראות מעבר לבלתי מושלם.

בהזדמנות זו תודה לניצה על הגעתה להרצות לנו ועל ההרצאה המעניינת והמקיפה.

חדשות מהקבוצה-

סוף השבוע של מודעות ל-CML ההרשמה לסוף השבוע שלנו שיתקיים בימים חמישי- מוצ"ש 5-7 לחודש יוני במלון דן כרמל לקראת סגירה. כמעט כול 100 החדרים שהוזמנו לכנס מלאים, ואני מאד ממליץ לכל מי שעדיין לא נרשם ומתכונן להשתתף, להירשם מיד כי לאחר מכן חדרים יהיו מותנים בהסכמת המלון על בסיס מקום פנוי.

גם תוכנית הכנס כמעט גובשה סופית ויש בה כמו תמיד שילוב של הרצאות מעניינות על ידי מיטב המומחים בארץ למחלה, ובנוסף פעילות חברתית מגוונת עם שני ערבי בידור שמחים וטיולים באזור חיפה והצפון.

תוכנית הכנס מצורפת למייל זה לעיונכם.

המפגש של סניף דרום- המפגש של סניף דרום של העמותה יתקיים ביום רביעי 23.4.2014 בשעה 16.00 בבית החולים סורוקה בבאר שבע. אורח המפגש יהיה יו"ר וועד העמותה, דר' יאיר בר דוד שידבר על אינטראקציה בין התרופות למחלה עם תרופות ותוספי מזון אחרים שהחולים נוטלים.

לפרטים נוספים אפשר לפנות לאחראי על הפעילות של סניף דרום, סיון הגלילי בטל' 054-7916282.

מתנדב לריכוז פעילות סניף ירושליים של העמותה- בהמשך לפגישה עם פרופ' דינה בן יהודה ודר' דדי לביא מבית החולים הדסה עין כרם,אנו מחפשים מתנדב\ת מבין חברי העמותה או בני משפחותיהם, שירכז את פעילות סניף ירושלים של העמותה.כל מי שמוכן לעשות זאת נא לפנות בטלפון לגיורא.

חברה חדשה- אנו מקבלים בברכה את שני, שאמנם אובחנה כבר לפני מספר שנים כחולה, אבל הגיעה למפגש של העמותה פעם ראשונה. שני היא חברת קיבוץ המעפיל. מטופלת בגליבק 400 מ"ג וחיה עם התרופה בשלום יחסי עם תופעות לוואי נסבלות. שני עובדת במשרה מלאה כמנהלת משאבי אנוש. נאחל לה המשך טיפול קל ומוצלח.

גיל לדרמן- חברינו גיל שמטופל כבר כמעט עשר שנים בגליבק, הפסיק בעצת הרופאה המטפלת שלו, פרופ' אלה נפרסטק, את הטיפול לפני 3 חודשים. גיל מבצע בדיקות PCR מדי חודש ומעקב מאד צמוד, ועד כה לא נצפתה עלייה ברמת החלבון BCR-ABL. גיל מרגיש מעט טוב יותר ללא הטיפול, אבל מציין שגם עם הטיפול הוא הרגיש יחסית טוב ותפקד באופן מלא. אנו מאחלים לגיל הצלחה ונמשיך לעקוב אחרי הניסוי של הפסקת הטיפול שלו.

 

 

נשמח לראותכם בפגישה הבאה בחודש מאי

ביום שלישי, 13.5.2014

אל תתנו לתקווה לברוח מליבכם

 

 

 

לפרטים ושאלות אנא צרו קשר עם:

שרף גיורא, רחוב קיש 15 , נתניה 42248

טלפון:    09-8348498

נייד:      0507-516690

דואר אלקטרוני: [email protected]

 

                                                             

דפים

יצירת קשר

© 2021, כל הזכויות שמורות ל- עמותת חולי CML בישראל