fbpx

אתר הבית של חולי CML

חיסונים לשפעת חזירים

1/11/2009

חיסונים לשפעת החזירים לחולי CML

 

עקב אי הבהירות והדעות הסותרות לגבי האם מותר לחולי CML לקבל את החיסונים לשפעת רגילה וגם לשפעת חזירים, מצאתי לנכון לפנות לשתי החברות המיצרות את התרופות למחלה ולשאול, ובנוסף לצטט חלק מכתבה שפורסמה לאחרונה עם דר` קורטז מארהב שהוא אחד המומחים בעולם למחלה.

תשובת הרופאה מחב` נוברטיס-

אין שום מניעה לתת חיסון נגד שפעת חזירים למטופלי גליבק או טסיגנה.

 להלן תרגום דבריו של דר קורטז לשאלה: האם חולה CML צריך לקבל חיסון לשפעת החזירים והאם זה בטוח?

זו שאלה חשובה ואקטואלית מאד. אנחנו לצערי יודעים מעט מאד על החיסון לשפעת חזירים מכיוון שחיסון זה מתחיל רק עכשיו להופיע בניסויים קלינים. אנו יודעים מדיווחים קודמים שלאנשים רגילים יש תגובה חיסונית לזריקה. נצטרך עוד לחכות ולראות כמה הגנה יש לתגובה חיסונית זו. אנו יודעים יותר על החיסונים לשפעת רגילה ולכן אשתמש באינפורמציה הזו שבידינו. מהניסיון אנו יודעים שכמחצית מחולי CMLמגיבים טוב לחיסון לשפעת רגילה ללא סימני סיבוכים כלשהם מה שמצביע על הגנה מסוימת של החיסון הזה.

להלן הסיכום של מאיה

מהם סוגי החיסון הקיימים היום כנגד שפעת החזירים A/H1N1 ?

 ראשית אני אתחיל ואומר שאין קשר בין חיסון שפעת רגיל לבין החיסון כנגד שפעת החזירים.

הכנתי סקירה קטנה ממאמרים שנשלחו לצוות הרפואי ומאמרים שמצאתי באינטרנט באתרים רשמיים של ארגוני הבריאות העולמיים.

תכשירי החיסון שעומדים לרשותנו היום בישראל הם :

1.

התכשיר השלישי אינו מכיל אדג`וונטים.

סקירה קצרה של החומרים בחיסון:

תיאומרסל THIOMERSAL :

תימרוסל הוא למעשה סוג של כספית,הוספת חומר משמר זה, המכיל תרכובת של כספית, הינו שנוי במחלוקת מבחינה בריאותית אך אין הוכחות שהוא מהווה סיכון. הוא נפוץ בשימוש בחיסונים רבים ונחקר רבות עי גורמים מדעיים שונים בשאלת בטיחותו. במחקרים השונים לא נמצא נזק מכל סוג שהוא, בקרב תינוקות , ילדים או מבוגרים כתוצאה מימוש בתכשירים המכילים תיאומרסל. התיאומרסל מכיל כספית ברמה מזערית , מתחת לרמה המותרת לצריכה במזון. הכמות נמוכה עשרות מונים מן הסף שנחשב כיום כמסוכן והוא אף נמצא בחיסוני ילדים שונים. בעבר עלתה טענה שחיסון המכיל תימרוסל יכול לגרום למחלה נוירולוגית הגורמת לחולשה אך במחקרים שנעשו ב20 שנים האחרונות הוכח שאין קשר, כנל לגבי האפשרות לאוטיזם בילדים.

משרד הבריאות קיים ישיבת מומחים בנושא תימרוסל בחיסונים, בהשתתפות מומחים בתחומים שונים, הם הגיעו למסכנה כי אין בכמות זו סיכון בריאותי. גישה זו מקובלת במדינות בעולם המערבי המשתמשות בחיסונים דומים לחיסון אוכלוסייתם, כולל: אנגליה, קנדה, שוודיה, צרפת וארהב.

באדג`ובנט ADJUVANT :

האדג`ובנט הינו מרכיב שמתווסף לחיסון על מנת להגביר את התגובה החיסונית של הגוף, ובכך מגביר את יעלות החיסון בהגנה מפני המלה תוך שימוש בכמות אנטיגן קטנה יחסית (הנגיף המומת). החיסון מכיל נגיף מומת בלבד ולא נגיף חי.  מחקרים שונים לאורך השנים הראו שחיסונים המכילים אדג`ובנט יוצרים חסינות טובה יותר אצל ילדים וקשישים , בהשוואה לחיסונים שאינם מכילים אותו.

אדג`וונט ניתן למצוא בחיסונים רבים כגון חיסוני צהבת, חיסונים לדלקת ריאות ואף חיסוני ילדים שונים.

האגוונטים שנכללים בחיסונים השונים לשפעת החזירים ננבדקו קלינית על אלפי מתנדבים בטרם יציאתם לשוק, וחלקם אף נמצאים בתהליך יצור של מספר שני בדיוק למקרים של מגיפה, הכינו בלנק (תערובת אשר אליה ניתן להוסיף את מעטפת הדנא של החיידק) כך שלמעשה הכנת החיסונים תהיה מהירה במקרה של מגיפה.

בחיסון של נוורטיס האגוונט נקרא MF59, ע המידע שמצאתי באינטרנט המחקר עליו החל לפני 12 שנים והוא נמצא בשימוש בארצות שונות באירופה כבר יותר מ5 שנים במינונים שונים בחיסוני שפעת שונים של החברה וניתן כבר ליותר מ45 מליון אנשים ללא תופעות לוואי משמעותיות. נחשב בטוח.

האדג`ובנט בחיסון הפנדרמיקס – מכיל חומר שומני ממקור טבעיSQUALENE  שבטיחותו נבחנה במשך יותר מעשר שנים ונמצאה תקינה. לא הצלחתי למצוא מידע רחב יותר על החומר.

הסיבה שהוחלט שלא לתת חיסונים המכילים אדג`ובנט לנשים הרות ולפעוטות עד גיל 3 נובעת מכך שלא נערכו מחקרים על כך בקבוצות אלה. נוורטיס ביצעו את המקחרים שלהם על נחקרים בני 10 ומעלה, אך לפי אתר החברה הרישמי ניתן לתת אותו לילדים מעל גיל חצי שנה ללא חשש.כמובן שהמינונים בילדים שונים.

האם החיסון בטוח?

חיסונים אלה נבדקו במחקרים רבים על אלפי אנשים ובכל קבוצות הגיל. החיסונים נמצאו יעילים ובטוחים. התכשירים שנרכשו עי מדינת ישראל הינם תכשירים שאושרו ברוב מדינות אירופה, עי ארגון הבריאות האירופי (EMEA ), וכן עי ארגון הבריאות העולמי ( WHO) . באירופה חוסנו כבר למעלה ממיליון בני אדם, ללא תופעות לוואי משמעותיות.

מהן תופעות הלוואי של החיסון ?

לאחר החיסון עלולות להופיע תופעות לוואי מקומיות במקום ההזרקה: אודם, נפיחות, התקשות תת-עורית, שטפי דם או כאבים. כמו-כן, עלולות להופיע תופעות לוואי כלליות: חום, חוסר תיאבון, חולשה, הזעה, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי שרירים או כאבי פרקים. תופעות לוואי אלו אמורות לחלוף תוך פרק זמן קצר בן יום או יומיים. 

במקרים נדירים עלולות להופיע תופעות לוואי המחייבות פנייה בהקדם לטיפול רפואי, כדוגמת תחושת נימול, התכווצויות וסימנים של תגובה אלרגית הכוללים נפיחות סביב העיניים והשפתיים, קשיי נשימה או פריחה.

אצלנו בקופה חוסנו כ20 אלף בני אדם, התופעות לוואי היחידות היו כאבים ביד ואודם מקומי, ומקרה אחד של חולשה.    .

קבוצות הסיכון:

אומנם כיום החיסון ניתן לכל האוכלוסיה ללא קשר למחלות רקע אך חשוב לדעת:

נכון להיום מתו מהמחלה כ80 בני אדם בארץ והתמותה גדלה על אף שאינה מדווחת בתקשורת, המחלה מתפתחת מהר לסיבוכים של דלקת ריאות חריפה ומוציאה מחלות כרוניות מאיזון וכאן הסכנה שלה. עפ נתוני משרד הבריאות 30% מהנפטרים היו מבריאי או חולי סרטן על סוגיהם, 30% סבלו מהשמנת יתר, 30% אסטמה וסכרת ו10% בריאים.

מבוגרים וילדים בין הגילאים שלוש ועד גיל 65, הסובלים מאחת או יותר מן המחלות הבאות:

• מחלות ריאה כרוניות, כולל מבוגרים וילדים חולי אסתמה שזקוקים או מקבלים טפול מניעתי.

• מחלות לב וכלי דם כרוניות (לא כולל יתר לחץ דם).

• מחלות חסר חיסוני כולל חולי סרטן, נשאי נגיף האיידס, חולים אחרי השתלה, חולים המקבלים טיפול המדכא את מערכת החיסון, חולים המקבלים טיפול ממושך בסטרואידים.

• סוכרת ומחלות מטבוליות כרוניות.

• מחלות כליה כרוניות.

• מחלות הפוגעות בהמוגלובין (כמו מחלת תלסמיה).

• מחלות נוירולוגיות כרוניות ובהן: ניוון שרירים וטרשתי נפוצה.

• השמנה קיצונית (Morbid obesity)

• ילדים עד גיל 18 המקבלים טיפול ממושך באספירין.

ממתי למעשה מחוסנים?

מניתוח ראשוני של התוצאות מחקר שנערך באוסטרליה ניתן לראות כי החיסון לשפעת חזירים יוצר תגובת נוגדנים ברמה מגינה תוך 21 ימים לאחר מנת החיסון הראשונה שניתנה.

תופעות הלוואי העיקריות מן החיסון כנגד שפעת חזירים היו כאב במקום ההזרקה (הופיע ב-46% מהמחוסנים), ותסמינים סיסטמיים קלים כמו כאב ראש (הופיע ב- 45% מהמחוסנים).

החשיבות הגדולה של התוצאות היא כי כבר לאחר מתן מנה אחת של חיסון לשפעת חזירים  יש הופעת התחסנות!  מחקר דומה בוצע באנגליה. 

ומה היום?

החל מהיום כל אזרח יכול לבחור את סוג החיסון שהוא רוצה להתחסן בו, לגבי הפנאנזה אין מידע רב, לפי הכתוב הוא מורכב מחומרים הדומים לחיסון השפעת הרגילה אך הוא קיבל אישור רק בתחילת נובמבר כך שאין עליו מידע רב.

 

דעתי האישית שחולים שהמחלה שלהם בשליטה טובה ונמצאים בשלב הכרוני ומגיבים טוב לטיפול שלהם והמחלה במצב יציב, יכולים לקחת את החיסון לשפעת חזירים ללא סיכון גדול ובודאי את החיסון לשפעת רגילה. אנו נמשיך לעקוב אחר התוצאות של החיסון לשפעת החזירים. אין לנו שום מידע על תופעות לוואי ארוכות טווח לחיסון אצל חולי CML, ובוודאי נעקוב אחרי זה בצורה קפדנית.

לסיכום בקצרה אומר שככל הנראה אנו נוכל לתת את החיסון לחוליCML שהמחלה שלהם בשליטה ויציבה עם תגובה טובה לטיפולים שהם מקבלים. 

ולסיכום אזכיר שתמיד מומלץ לכל חולה להתיעץ עם הרופא המטפל.

 

                                                                     שיהיה חורף בריא

                                                                            גיורא

דפים

יצירת קשר

© 2021, כל הזכויות שמורות ל- עמותת חולי CML בישראל