fbpx

אתר הבית של חולי CML

פגישה מס' 119- ינואר 2014

ב"ה                                                            כט' בטבת, תשע"ד

                                                                 1 לינואר, 2014

פגישת קבוצה למידע ותמיכה עצמית לחולי CML

פגישה מספר 119, ינואר 2014

קבוצת המידע והתמיכה הארצית לחולי CML (לוקימיה מילואידית כרונית), נפגשת אחת לחודש, בדרך כלל בכל יום רביעי הראשון בחודש בשעות 16.00-18.00 בבית החולים לניאדו בנתניה. לעיתים יש שינויים בימי הפגישה ואלו מפורסמים בחלון החדשות באתר האינטרנט של העמותה www.cml.org.il .

להלן פרטים על המפגשים הקרובים שלנו: המפגש הבא יערך ביום רביעי 5.2.2014 בשעה 16.00-18.00בבית החולים לניאדו בנתניה. אורחת המפגש תהיה

רו"ח דורית גבאי ונושא ההרצאה – "מתנות והורשות ותכנוני המס הנחוצים לפני הביצוע". לאור תיקוני החקיקה החדשים נושא הסדרת הנכסים במשפחה תופס מקום חשוב. כדי למנוע טעויות ותשלומי מסים מיותרים, מועברת ההרצאה על ידי רואת חשבון דורית גבאי, שהיא בהשכלתה רואת חשבון ועבדה כתריסר שנים במשרד האוצר בתפקידים שונים. מטרת ההרצאה היא לחפש וליצור פתרונות ייחודיים ולתכנן מהלכים שכתוצאה מהם תשלום המס הוא מינימאלי תוך שמירה על רמה גבוהה של אתיקה. הקו המנחה הוא: לשלם פחות- כחוק.

במפגש האחרון היה לנו את העונג האמיתי לארח את סיגל תבור, שהיא אחת מהרופאות ההמטולוגיות המובילות בארץ, ולשמוע הסברים מקיפים על המחלה ועל נקודות חשובות שעלו בכנס האש. ההרצאה המעניינת נמשכה יותר משעתיים וסיימנו הרבה אחרי 6 בערב. עקב אורך ההרצאה אנסה לסכם רק את הנקודות העיקריות, ובאמת כל מי שלא הגיע, הפסיד שיעור חשוב בהבנת המחלה, הטיפולים ונושאים חשובים רבים אחרים. אני מאד שמח שהייתה נוכחות יפה של כ- 70 מחברי העמותה. תודה לסיגל על ההרצאה המרתקת.

ראשית אבקש להסביר שלכל תרופה שאנו משתמשים יש 2 שמות: האחד הוא השם הרפואי או הגנרי והשני השם המסחרי. היו לא מעט חולים חדשים במפגש שלא הבדילו בין שמות התרופות ולכן תזכורת קצרה: גליבק נקרא גם בשם אימטיניב. טסיגנה נקראת בשם נילוטיניב, ספריסל בשם דסטיניב. בוזוליפ (שעדיין לא מאושר בארץ), נקרא גם בוסוטיניב, ואיקלוסיג הוא הפונטיניב.

סיגל הסבירה בתחילה על 3 רמות התגובות- המטולוגית, ציטוגנטית ומולקולארית, כשהעיקרית שאחריה עוקבים היום זו התגובה המולקולארית אותה מודדים בשני אופנים: הראשונה ירידה ברמת הלוגים (כל לוג זה ירידה של פי 10) והשנייה זה במספרים בשאיפה לפי סקאלה בינלאומית מקובלת. למשל ירידה של 4 לוג שנקראת MR4 בבדיקתPCR תהיה % 0.01 ו- MR4.5% 0.032.

מבחינת הפרוגנוזה של החולה חשוב גם עומק התגובה שאליה הוא מגיע וגם הזמן שלוקח להשיג את התגובה. כיום יש בארץ 3 תרופות מאושרות ובעולם עוד 2 תרופות נוספות. הסמן החשוב שאחריו עוקבים היום כדי לקבוע את הפרוגנוזה של החולה, היא האם אחרי 3 חודשים ראשונים של טיפול בתרופה, החולה השיג רמת PCRנמוכה מ- % 10. מחקרים הוכיחו כי שיעור ההישרדות של חולים שהשיגו יעד זה אחרי 3 חודשים, אחרי 8 שנים % 93.3 מהם חיים. לעומת זאת החולים שלא השיגו את היעד הראשוני אחרי 8 שנים רק % 54 מהם חיים. זה נכון לתקופה שלפני תרופות הדור השני והשלישי, כי היום חולה שלא משיג את היעד עובר לתרופות מתקדמות ואז בדרך כלל משיג תגובה מולקולארית עמוקה יותר.

סיגל עברה לדבר על הטסיגנה ועל הניסוי המפורסם שנקרא ENESTndשעל פי התוצאות שלו הומלצה התרופה כתרופת קו ראשון לחולים חדשים. בניסוי השתתפו 846 חולים מ-35 מדינות והם חולקו ל-3 זרועות עם כ- 283 חולים בכל זרוע. זרוע אחת טופלה בגליבק 400 מ"ג, זרוע שניה בנילוטיניב 300 מ"ג פעמיים ביום והזרוע השלישית 400 מ"ג פעמיים ביום. בכנס האש האחרון עדכן פרופ סגליו מאיטליה על תוצאות הניסוי אחרי 5 שנים מיום תחילתו. הניסוי הוארך למעקב של 10 שנים. התוצאות של הנילוטיניב ממשיכות להיות מצוינות לעומת האימטיניב כש- % 77 משיגים MMRאחרי 5 שנים על נילוטיניב, לעומת % 60 על אימטיניב. גם רמיסיה עמוקה יותר של MR4.5מושגת יותר בחולים על נילוטיניב- % 54 לעומת % 31 באינטיניב. אחד הגורמים שמשפיעים על עומק התגובה הוא דירוג הסיכון של החולה בזמן האבחון. יש היום 3 סולמות סיכון מקובלים כמו ההאספורד או הסוקאל. בבדיקה שערכנו בין הנוכחים, התברר שפרט ל-2 חולים אף חולה אחר לא יודע בזמן האבחון לאיזה קבוצת סיכון הוא שייך- נמוכה, בינונית או גבוהה. החישוב הוא פשוט על פי פרמטרים כמו גיל, % הכדוריות הלבנות באבחון, גודל הטחול ועוד. למידע זה יש חשיבות נוספת כי בניסוי הפסקת טיפול התברר שהסמן היחידי שיכול לנבא אצל מי המחלה לא תחזור, היא קבוצת הסיכון של החולה. בחולים בקבוצה של רמת סיכון נמוכה, המחלה חוזרת הרבה פחות מאשר אצל חולים בקבוצה של רמת סיכון גבוהה. אחת המטרות של העמותה והמפגשים היא ללמד אתכם החברים, להפוך לחולים פעילים ושותפים לניהול המחלה. זכותכם וחובתכם לבקש מהרופא המטפל בכם לתת לכם את הסיווג שלכם לקבוצת הסיכון אליה השתייכתם שנעשה בזמן האבחון שלכם כחולים. אם הסיווג לא התבצע אז, אין שום בעיה להזין את הנתונים שהיו בזמן האיבחון, ולקבל את קבוצת הסיכון שלכם.

מכיוון שתוצאות הניסוי לא הראו עדיפות למינון הגבוה יותר של 400 מג פעמיים ביום על פני 300 מג פעמיים ביום, נקבע שהמינון האופטימאלי של נילוטיניב בחולים חדשים הוא המינון של 300 מג פעמיים ביום. גם רמת תופעות הלוואי על מינון נמוך יותר זה הייתה נמוכה יותר מהמינון הגבוה יותר. לדוגמא,

כ- % 8 מהחולים שטופלו בנילוטיניב 400 מג פעמיים ביום פיתחו מחלות לב בתקופת הניסוי (5 שנים), לעומת כ- % 4 במינון הנמוך של 300 מג פעמיים ביום ו- % 1.8 בלבד על גליבק.

ניסוי דומה בשם DASISIONהשווה את הדסטיניב במינון של 100 מ"ג ליום מול האימטיניב 400 מ"ג ליום, כקו ראשון. בכנס דווחו תוצאות 4 שנים מעקב, של 519 חולים מ- 26 מדינות. % 76 מהחולים על דסטיניב השיגו MMRאחרי 4 שנים, לעומת % 63 על אימטיניב. גם בניסוי זה היו פחות תופעות לוואי לחולים שטופלו בדסטיניב, אבל הן היו קשות יותר כמו תפליט פלוראלי שארע ב- % 22 מהחולים על ספריסל ואצל אף אחד מהחולים על גליבק. בשני הניסויים אצל אחוז נמוך יותר של חולים שטופלו בתרופות הדור השני, הייתה התקדמות של המחלה לעומת החולים שטופלו בגליבק.

כאן עברה סיגל לדבר על תגובה אופטימאלית של חולה חדש מטופל (לא משנה באיזו תרופה), על פי המלצות רשת הלוקמיה האירופאית: אחרי 3 חודשי טיפול- פחות מ- % 10 BCR-ABL, אחרי 6 חודשים- פחות מ- % 1, אחרי 12 חודשי טיפול- פחות מ- % 0.1 (MMR) ואחרי 18 חודשים פחות מ- % 0.01 (MR4). תוצאות פחות טובות מתחלקות בין אזהרה שאז יש לשקול מה צריך לעשות, ובין כשלון טיפולי שאז יש להחליף טיפול.

סיגל התייחסה גם להרצאה של דר טים יוז מאוסטרליה בכנס, ואהבה את הדרך שהוא מחליט איזה טיפול לתת לחולים שלו כקו ראשון. השיקולים העיקריים הם מה הציפייה של החולה- לחיות חיים ארוכים עם הטיפול או להגיע למצב שיוכל להפסיק טיפול. לשיקול זה מתווספים שני פרמטרים של מחלות רקע נוספות שיש לחולה וקבוצת הסיכון אליה הוא משתייך. אם מטרת החולה לנסות להפסיק טיפול בהמשך (בדרך כלל חולים צעירים), ואין להם מחלות נוספות, הם יתחילו טיפול בתרופות הדור השני טסיגנה או ספריסל כקו ראשון. אם הפוקוס של החולה הוא על הישרדות, יש לבחון אם הוא בקבוצת סיכון גבוהה. אם לא הוא יתחיל טיפול עם אימטיניב. אם כן, נבחן מחלות נוספות. אם אין – יתחיל טיפול בתרופות דור שני, ואם יש מחלות נוספות, יתחיל טיפול באימטיניב. נשמע מסובך? לא באמת- יש טבלה פשוטה שמסכמת זאת ומופיעה בסיכום של גיורא מהאש.

הנושא האחרון וכנראה זה שרוב החולים מגלים בו עניין רב מאד, הוא הפסקת טיפול- מי יכול ומתי? בלי להיכנס לכל הגרפים של הניסויים השונים בעולם, המסקנות העיקריות נכון להיום, אותן הדגישה סיגל מספר פעמים:

  • אסור בשום אופן, להפסיק      טיפול באופן פרטני אלא רק במסגרת ניסוי קליני מבוקר עם ניטור ומעקב מולקולארי      הדוק.
  • מכיוון שלפי הידע שיש היום      ניתן להפסיק טיפול בהצלחה רק אצל חולים שמגיעים לרמיסיה מולקולארית עמוקה של      לפחות MR4.5      , שנמצאים ברמיסיה זו      לפחות שנתיים, ומכיוון שבניסויים במטופלי גליבק אצל כ- % 60 מהם המחלה נשנית,      החשבון הפשוט מראה שרק כ- % 13 מהחולים המטופלים בגליבק יוכלו להפסיק טיפול      בעתיד. הצפי הוא שעם תרופות הדור השני אפשר יהיה להגדיל פלח זה לסביבות % 30.     
  • החדשות המעודדות יותר הן      שאצל כול החולים כמעט המחלה נשנית תוך 6-8 חודשים מהפסקת הטיפול וכולם מגיבים      לטיפול מחדש.
  • בניסוי ההמשך ל- STIM שינו      את הקריטריון לחידוש טיפול לאיבודMMR,      ואז אחוז      החולים שנאלצו לחדש טיפול ירד מ- % 60 ל- % 40.
  • כלי החיזוי היחידי עבור      הישנות המחלה הוא המצאות בקבוצת סיכון סוקאל גבוה. אצל % 47 מהחולים בקבוצת      סיכון סוקאל נמוכה המחלה נשנתה, לעומת % 73 אצל קבוצת הסיכון הגבוהה.

סיגל התייחסה גם בכמה מילים לניסויים שנעשים במטרה לנסות לחסל את שארית תאי האב הלוקמיים הרדומים. תרופות מסוג מעכבי טירוזין קינאז לא מגיעות לתאים אלו. זה סיפור לא פשוט והמטרה היא לנסות לשפר את הסיכוי להגיע לריפוי מוחלט של המחלה.

תודה ענקית לסיגל תבור המקצועית והמקסימה על ההרצאה המרתקת והמאד מקיפה. הנה מה שכתב חברינו עמי בדף הפייסבוק שלנו: הייתה הרצאה מדהימה מרופאה מדהימה ואנרגטית. פשוט נהדר !!! תודה.

חדשות מהקבוצה-

חיליק- חברינו וחבר הוועד חיליק נותח בגבו לפני כשבוע, ואנו שולחים לו ברכות החלמה מהירה וחזרה לפעילות מלאה בקרוב. מזל שעמליה דואגת לו.

דמי חבר 2014- במפגש האחרון התחלנו לגבות את דמי החבר השנתיים בסך של 120 ש"ח לשנת 2014. אפשר לשלם בכל מפגש אליו אתם מגיעים או לשלוח צ'ק לכתובת של גיורא בסוף סיכום זה (הצ'ק לפקודת עמותת חולי CML), או להעביר את הסכום לחשבון הבנק של העמותה, בבנק הפועלים, סניף היצירה מספר סניף 459, לחשבון מספר 9796.

תחילת פעילות של העמותה בבאר שבע-

ביום רביעי הקרוב, 8.1.2014 העמותה בשיתוף עם המחלקה ההמטולוגית בבית החולים סורוקה, מקיימת לראשונה מפגש של חולים ובני משפחה מאזור הדרום. המפגש יתקיים בשעה 16.30 באולם שטרן בבית החולים סורוקה (בכניסה ליד המיון). תודה חמה לחברינו סיון הגלילי שלקח על עצמו בעזרה של חנה ויאיר לרכז ולנהל את הפעילות הדרומית שלנו. שיהיה בהצלחה !

תחילת הקמת עמותת חולי לוקמיה ולימפומה ארצית-

כפי שכבר סיפרתי לכם בעבר, עכשיו אחרי שסיימתי את לימודי והוסמכתי כעורך דין, התפניתי לטפל בהקמת ארגון חולים לכלל חולי הלוקמיה והלימפומה בישראל. כל מי שמרגיש שהוא יכול לעזור ולתרום לפעילות חשובה זו, מוזמן ליצור איתי קשר. אני גם מחפש אנשי ציבור, עסקים ואומנים מפורסמים שירתמו לעזור ולקדם את העמותה החדשה, ששמה הלא סופי הוא: "חליל האור" (חליל ראשי תיבות של- חולי לימפומה לוקמיה, והמילה אור מסמלת את האור והתקווה שהעמותה תיתן לחולים לא קלים אלו. כל מי שיש לו קשר אישי ל-סלב או איש ציבור או עסקים מפורסם , אשמח לקשר ביננו.

סוף שבוע של מודעות ל- CMLמספר 9- 5-7 לחודש יוני 2014, מלון דן כרמל המחודש- חיפה.

בשעה טובה אנחנו מתחילים את ההרשמה לכנס השנתי שלנו בשנת 2014. מצורף למייל הזה, טופס הרשמה שכל מי שעומד להשתתף בכנס המיוחד השנתי שלנו, מתבקש למלא אותו ולהחזיר לגיורא באחת מהדרכים המפורטות בטופס.

סוף השבוע יערך בימים חמישי עד מוצ"ש, 5-7 ליוני מיד לאחר חג שבועות, במלון דן כרמל המחודש והמפואר בחיפה. כמו תמיד אנחנו דואגים ל-3 ימים של הרצאות מעניינות ועדכונים בנושא המחלה. לבקשת החברים נתמקד השנה גם בנושא איכות החיים ותופעות הלוואי של הטיפולים, ובנוסף בנושא מאד חשוב שיהיה בקרוב מאד רלבנטי להרבה מאיתנו- תרופות גנריות בכלל וגליבק גנרי בפרט? מה חשוב לנו החולים לדעת. כמו תמיד נשלב בסוף השבוע פעילות חברתית מהנה של טיולים וסיורים מעניינים בחיפה והאזור, וערבי בידור מהנים שיתנו לוותיקים והחדשים את ההרגשה שאנחנו כולנו משפחה חמה אחת או כפי שהסלוגן שלנו ליום המודעות אומר- "כולנו מיוחדים- כולנו מאוחדים".

אז שריינו את מקומכם לכנס, ושילחו בהקדם את טופס ההרשמה.

נשמח לראותכם בפגישה הבאה בחודש פברואר

ביום רביעי, 5.2.2014

אל תתנו לתקווה לברוח מליבכם

לפרטים ושאלות אנא צרו קשר עם:

שרף גיורא, רחוב קיש 15 , נתניה 42248

טלפון:   09-8348498

נייד:     0507-516690

דואר אלקטרוני: [email protected]

דפים

יצירת קשר

© 2021, כל הזכויות שמורות ל- עמותת חולי CML בישראל