fbpx

אתר הבית של חולי CML

אינטראקציה בין תרופתית

תגובות בין תרופתיות אפשריות של הגליבק

אימטיניב,(גליבק) עובר מטאבוליזם בכבד באמצעות אנזים ממשפחת  הציטוכרום פי 450.תקופת מחצית החיים של גליבק,כלומר הזמן הדרוש למחצית מכמות התרופה,כאשר נלקחת דרך הפה להתפנות מהגוף נע בין 18 ועד 40 שעות. מכאן,השפעות הגומלין האפשריות בין גליבק לבין תרופות אחרות הן עם תרופות שאף הן מופרשות דרך הכבד.(לעומת זאת אין לגליבק השפעות גומלין עם תרופות המופרשות דרך הכליה. אך גם לגבי תרופות המופרשות דרך הכבד,מאחר ופירוק התרופות המופרשות דרך הכבד מתרחש במנגנונים שונים ולא במנגנון יחיד,הרי שלא לכל תרופה המופרשת דרך הכבד תהיה השפעת גומלין עם גליבק. השפעות הגומלין בין גליבק לבין תרופות אחרות יכולות להיות משלשה סוגים: 

1-תרופות , שכאשר הן  נלקחות יחד עם גליבק גורמות לעליה ברמה של הגליבק בדם על ידי כך שהן מתחרות עם הגליבק על האנזים בכבד שגורם לפירוקו. תרופות ממשפחה זו נקראות תרופות מעכבות.

2-תרופות שכאשר נלקחות יחד עם גליבק גורמות לירידה בריכוז של  הגליבק בדם על ידי כך שהן משפעלות את האנזים שמפרק את הגליבק,כלומר מגבירות את פעילותו. תרופות אלו נקראות תרופות  מזרזות.

3- הקבוצה השלישית היא של תרופות שכאשר הן ניטלות יחד עם גליבק רמתן בדם עולה . תרופות אלו נקראות סובסטרטים.

להלן רשימה של תרופות המשפיעות על ריכוז הגליבק בדם: 

נטילה בו זמנית של גליבק עם אצטאמינופן- (החומר הפעיל בתרופות אנלגטיות ותרופות להורדת חום- כגון אקמול , דקסמול , אלדולור וכו,) עלולה לגרום לעליה מסוכנת  ברמת האצטאמינופן בדם. כך לדוגמא מינון יתר של אקמול ודומיו יכול לפגוע פגיעה אנושה בכבד , להביא לאי ספיקה שלו, עד כדי סכנת חיים וצורך בהשתלת כבד  דחופה .

וורפרין-(קומאדין,סינטרום,)-תרופה שנוטלים על מנת למנוע קרישת דם גורמת לדילול הדם. חולים שנוטלים וורפרין-לרוב עקב בעיות של קרישויות יתר של הדם או במחלות לב מסוימות או לאחר אוטם מוחי, חייבים לבצע מספר פעמים ביום בדיקת פי.טי כדי למנוע מצב של  קרישיות יתר או לחילופין תת קרישיות. נטילה בו זמנית של  גליבק ווארפארין יכולה לגרום (אם כי לא בהכרח), לעליה ברמת הווארפרין ולנטיה לדמם. 

סטטינים– משפחת תרופות הניטלות על מנת להוריד את רמת הכולסטרול בדם. על קבוצה זו נמנים בין  היתר הסימוביל , סימבסטטין, ,ליפיטור,לסקול ועוד. נטילה בו זמנית של  גליבק וסטטינים גורמת לעליה  ברמת הסטטינים בדם.

אלטרוקסין– ניתנת לחולים עם תת פעילות של בלוטת התריס. נטילה בו זמנית של אלטרוקסין עם גליבק עלולה לגרום לירידה  ברמה של האלטרוקסין בדם ומכאן לצורך להגדיל את המנה של  האלטרוקסין .  בחולים כאלו יש צורך במעקב  תכוף אחר פעילות הבלוטה.

להלן רשימה של תרופות המשפיעות על רמת הגליבק בדם:      

תרופות המעכבות את פעילות האנזים בכבד האחראי על פירוק הגליבק (להלן תרופות מעכבות): מביאות לעליה בריכוזו  בפלזמה . על תרופות אלו נמנות  תרופות נגד פטריות הניטלות דרך הפה דוגמת קטוקונזול הנקראת גם ניזוראל,ספורנוקס, ותרופות אנטיביוטיות ממשפחת  האריטרומיצין  כגון  קלסיד , קלרידקס ,  אריטרו טבע וכו.

לעומתם , תרופות המוגדרות כמזרזות הן אלו שגורמות לשפעול, כלומר הגברת פעילותו של האנזים המפרק את הגליבק ובכך גורמות לפינוי מהיר יותר שלו , כלומר גורמות לירידה  בריכוז הגליבק בדם , ולצורך ליטול מינון גבוה יותר של גליבק. על תרופות אלו נמנות  תרופות נוגדות פרכוסים כגון טגרטול אומטריל, לומנל ודנטואין- וכן דקסמטזון- סטרואידים הניטלים כדי למנוע לחץ  תוך גלגלתי מוגבר,למשל לאחר חבלת ראש ,  שבץ מוחי או  ניתוח  מוח להסרת גידול בראש.  לעומתם , תרופות אחרות שאף הן ניטלות נגד אפילפסיה  כגון  דפאלפט , למיקטל וגאבאפנטין  אינן משפיעות על רמת הגליבק בדם.  תרופה נוספת שגורמת לירידה בריכוז הגליבק בדם כאשר ניטלת בו זמנית עם גליבק היא  הריפמפין-סוג של  אנטיביוטיקה  המשמשת גם כתרופה  נגד שחפת.

במקרים שבהם יש צורך  ליטול תרופות "מזרזות" מקבוצת התרופות שנמנו לעיל יש לחשוב  על העלאת המינון של הגליבק ולהתייעץ עם ההמטולוג המטפל.

להלן דוגמאות  לתרופות נמנות על שלשת הקבוצות של תרופות  שלהן תתכן פעילות גומלין  עם גליבק:

סובסטרטיםכאשר תרופות ממשפחה זו ניטלות יחד עם גליבק תתכן עליה בריכוז תרופות אלו בדם ולכן יש להיזהר מנטילה בו זמנית שלהם עם גליבק. דוגמאות לתרופות מקבוצה זו:

1- תרופות נוגדות דיכאון: אלטרול , אלטרולט,  מרונול, אנפרניל, פרימוניל , טופרניל , דפרקסאן, פלוטין, פריזמה , סבוקסיל, פרוזאק, סרוקסאט, אפקסור, זותאן(לגמילה מעישון).

2–תרופות אנטיפסיכוטיות, לדוגמא: הלידול,לרגקטיל, טרוקטיל, פרידור, פרפנאן,, ריספרדל, מלריל, רידאזין.

3-תרופות נוגדות הקאה:לדוגמא,זופראן הניתן לחולים אונקולוגים עם הקאות לאחר טיפולים כימותראפיים.

4-חוסמי ביטא:תרופות לחולי לב עם אי ספיקת לב,קצב לב לא סדיר , תעוקת לב, לדוגמא:קרבדקסון,לופרסור,נאובלוק,,דראלין,פרולולוכן, טיפות עינים כגון טילופטיק,אוקטיל,טימולול,ניולון.      

5-תרופות הניתנות נגד אי סדירות חריפה של  קצב הלב: לב:לידוקאין, מקסילאן,טמבוקור.

6-תרופות משככות כאבים,לדוגמא:קודאין,אוקסיקודון,טרמדול,טרמל,מורפין לניגזרותיו,פטידין,דקסמול קולד (ליום וללילה)                           

7-תרופות נגד אלרגיה-לוראסטין , אהיסטון. 

8-תרופות לגמילה מסמים-מטאדון,אדולאן,  

9-תרופות נוגדות דלקת לא סטרוידליות: איבופן, נורופן,וולטארן,פלדן, סלברה.

10-תרופות נגד סכרת הניטלות דרך הפה:אורסינון,גליבטיק, גלוקופאג, אבאנדיה.

                                                                                                                                   

תרופות מעכבות

כאשר ניטלות יחד עם גליבק תתכן עליה בריכוז הגליבק בפלזמה:

1-תרופות נוגדות דיכאון

2-תרופות אנטיפסיכוטיות: ראה הרשימה בסעיף הקודם  של התרופות משפחת הסובסטראטים.                                                                                 

3 -תרופות כימותראפיות כגון וינבלאסטין,וינקריסטין ,אדריאמיצי

4-תרופות אנטיביוטיות ואנטיפטריתיות:  רספרים,פלוקונאזול,טריקאן,דיפלוקאן,איזוניאזיד(נגד שחפת),ניזוראל, ספוראנוקס, אריטרומיצין, קלריטרומיצין (קלאסיד)רוליד,ציפרוקסין, אפירול.

5—תרופות אנטיויראליות ,  הניתנות בעיקר לחולי  איידס כגון קריקסיבאן, ריטונאויר, נורויר, ויראספט, אינויראז.

6—תרופות ממשפחות שונות הגורמות לאותה השפעה:סימטאג, זנטאק,סלברה קוינידוראן, קודאין, פרוקור, אמיודורון.    

תרופות "מזרזות כאשר ניטלות יחד עם גליבק עלולות לגרום לירידה  בריכוז של הגליבק בפלזמה ומכאן יש צורך לשקול העלאת המינון של הגליבק,

על תרופות אלו נמנות: דקסמטאזון(סטרואידים), ריפמפין (סוג של  אנטיביוטיקה  המשמשת גם לטיפול משולב בשחפת), תרופות נוגדות פרכוסים כגון  לומינל ,  דנטואין ,  טגרטול ,  וחלק מהתרופות האנטי ויראליות שהוזכרו בסעיף הקודם.

לסיכום, אנו רואים שהתגובות האפשריות  בין גליבק לתרופות  אחרות הו מגוונות ולא תמיד ניתנות לחיזוי מראש . לפיכך  כאשר חולה  המטופל בגליבק נאלץ ליטול גם תרופות  אחרות עליו להפנות את תשומת ליבו  של הרופא שהמליץ על הטיפולים  הנוספים , לגבי אפשרות  של תגובות גומלין בינן לבין גליבק, ורצוי שיבדוק במקורות המקובלים לגבי אפשרות של פעילות גומלין עם גליבק . אפשר לדוגמא להתקשר למרכז להשפעות  גומלין של תרופות הנמצא בבית החולים אסף  הרופא בצריפין ולהתייעץ אתם.                                                 

דפים

יצירת קשר

© 2021, כל הזכויות שמורות ל- עמותת חולי CML בישראל